Forum www.adm2009.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

obecność na zajęciach gr VII
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.adm2009.fora.pl Strona Główna -> Specjalność gospodarcza / I ROK / Prawo reklamy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
gwiazdeczka
nowy



Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 14:04, 08 Mar 2010    Temat postu: obecność na zajęciach gr VII

mam takie pytanko czy na ostatnich zajęciach była sprawdzana obecność? (i przy okazji czy ktoś może się podzielić jakimiś notatkami) Question

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Charsi88
stały bywalec



Dołączył: 04 Lis 2009
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 20:27, 08 Mar 2010    Temat postu: wykład z 21.02 - grupa IV

Wykład z 21.02 - grupa IV

Regulacje prawne dotyczące reklamy. Inna będzie regulacja dotycząca reklamy tv, inna odnośnie reklamy na bilboardzie.
Wyróżniamy reklamy:
- gospodarcze,
- polityczne,
- społeczne.
Ograniczenia dotyczą reklam alkoholu, wyrobów tytoniowych, gier hazardowych, leków na receptę.

Rozróżnienie reklam ze względu na podmiot, do którego ma dotrzeć:
- profesjonaliści,
- konsumencka,
- skierowana do dzieci.

Akty prawne (ogólne):
1. Kodeks cywilny - naczelny akt prawny,
2. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej,
3. Ustawa o ochronie danych osobowych,
4. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwej konkurencji,
5. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,

Inne akty prawne:
* Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
* Ustawa prawo własności przemysłowej
* Prawo prasowe
* Ustawa o radiofonii i telewizji
* Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną

Kolejna grupa dotyczy reklam zewnętrznych:
* Prawo budowlane
* Ustawa o ochronie zabytków
* Ustawa o ochronie przyrody
* Ustawa o drogach publicznych

Ustawy szczegółowe: wprowadzają ograniczenia lub wyłączenia reklamy niektórych towarów i usług
* Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia - reklama obejmuje oznaczenia i etykiety na żywności,
* Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
* Ustawa o wyrobie napojów spirytusowych
* Ustawa o wyrobach tytoniowych
* Ustawa prawo farmaceutyczne - wolno reklamować tylko leki niereceptowane, inne leki można reklamować z pewnymi ograniczeniami, wskazaniami
* Ustawa o kosmetykach - ograniczenia dotyczą głównie opakowań kosmetyków
* Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych

Usługi:
* Prawo bankowe - dotyczy użycia słowa "bank"
* Ustawa o działalności ubezpieczeniowej
* Ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym
* Ustawa o usługach turystycznych - odpowiedzialność organizatora wycieczek za treść reklamy

Wykonywanie wolnego zawodu:
* Ustawa o adwokaturze
* Ustawa o radcach prawnych
* Ustawa o zawodzie lekarza i lekarza weterynarii
* Ustawa o notariacie

Reklama nie może wprowadzać w błąd!
Reklama nie jest zjawiskiem prawnym. Jest to technika marketingowa. Jest ambiwalentna prawnie.
Reklama ma na celu doprowadzenie do zawarcia umowy.

Formy zawierania umów:
- oferta,
- negocjacje,
- przetarg.

Oferta: --> istotna treść przedmiot, cena)
--> stanowcza wola zawarcia umowy
Do zawarcia umowy w trybie oferty dochodzi w momencie przyjęcia oferty. Sprzedawca jest związany ofertą.

Negocjacje - umowa dojdzie do skutku w momencie dojścia do porozumienia co do wszystkich postanowień objętych negocjacjami (przedmiot, cena, kolor, transport, itp.). Minimum zaoferowane przez sprzedawcę nie jest wiążące.
art. 71 KC - przepis interpretacyjny. Ogłoszenia, cenniki i reklamy w przypadku wątpliwości należy traktować jak zaproszenie do negocjacji a nie jak ofertę.

Odpowiedzialność za treść reklamy.
Można dochodzić strat materialnych i niematerialnych.
Wartość - cena zakupu + ewentualne utracone korzyści. Utracone korzyści - liczymy na coś, a tego nie uzyskujemy.
Konkretne dane w reklamie rodzą roszczenie odszkodowawcze, np. dzięki tuszowi zwiększy się objętość rzęs o 400 %.

Wzorzec konsumenta - dobrze poinformowany, ostrożny, uważny.

Producent ponosi odpowiedzialność kiedy:
- informacje są nieprawdziwe,
- dane są weryfikowane, można je sprawdzić,
- punktem odniesienia jest przeciętny konsument.
Istotne znaczenie ma ustawa o sprzedaży konsumenckiej.
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za treść reklam ogólnie dostępnych. Sprzedawca może się zwolnić od odpowiedzialności, jeśli uprzedzi konsumenta, że produkt jest faktycznie niezgodny z treścią reklamy.

Dobra osobiste
Mogą być naruszone w reklamie. Także reklama może być źródłem naruszenia dobra. W reklamie najczęściej można posłużyć się:
- nazwiskiem,
- wizerunkiem.
Reklama może naruszać prawo do prywatności.

Dobra osobiste - art. 23, 24 KC - katalog przykładowy
Dobra osobiste - dobra niematerialne, niezbywalne, przynależne do każdej osoby ludzkiej, np. życie, zdrowie, prawo do czci, twórczość naukowa. Są związane z integralnością psychofizyczną człowieka.

Przesłanki powstania ochrony dóbr osobistych:
1. naruszenie lub zagrożenie,
2. bezprawność - działanie bez jakiejkolwiek podstawy prawnej.
Naruszenie - każda ingerencja osoby trzeciej w jakieś dobro.

Roszczenie ochronne powstaje dopiero w momencie naruszenia. Jeżeli chodzi o dobra osobiste przesłanką jest także zagrożenie.
Bezprawność - wina nie ma znaczenia.
Wyłączenie bezprawności:
- zgoda uprawnionego - jest odwołalna, musi dotyczyć zawsze konkretnego naruszenia. Nie można wyrazić zgody in blanco. Zgoda musi być wyrażona na konkretne działanie, musi być skonkretyzowana.
- działanie na podstawie upoważnienia,
- stan wyższej konieczności,
- obrona konieczna.
W tych wszystkich wypadkach dobro zostaje naruszone, nie ma bezprawności.

Skutki naruszenia:
--> naruszenie dobra majątkowego -> szkoda (uszczerbek, powstałe szkody, utracone korzyści) -> wartość przedmiotu przed i po szkodzie -> odszkodowanie
--> naruszenie dobra niemajątkowego -> krzywda -> zadośćuczynienie ( co do zasady nie powinno być pieniężne, np. przeproszenie, odwołanie, zapłata określonej sumy na cele charytatywne)

Naruszenie zdrowia, np. złamanie ręki - powstanie krzywdy (ból, cierpienie) oraz szkody (niemożność zarobkowania, koszty leczenia)

Komercjalizacja dóbr osobistych - zjawisko, które zachodzi w świecie rozrywki, dobra niemajątkowe osobiste kiedyś nie miały wartości majątkowej. Teraz mają wartość, i da się tą wartość obliczać, mogą być przedmiotem obrotu.

Prawo do wizerunku
art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 r.
ust.1. Rozpowszechnienie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W barku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeśli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
ust.2. określa wyjątki. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
- osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych,
- osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Wizerunek - plastyczne przedstawienie postaci w sposób rozpoznawalny, nie ogranicza się do twarzy. Nie jest tożsamy z fotografią lub portretem.
* prawo do portretu przysługuje malarzowi
* prawo do fotografii przysługuje fotografowi
* osoba fotografowana ma prawo do wizerunku

Treść książki zawsze jest chroniona prawem autorskim. W momencie zakupu książki nie nabywamy praw autorskich. Nabywamy prawo własności tej konkretnej książki.

Maska artystyczna - postać, w która wciela się aktor. Prawo do wizerunku obejmuje prawo do ochrony maski artystycznej.

Rozpowszechnianie wizerunku - publiczne udostępnianie, zawsze wymaga zgody osoby przedstawionej np. na zdjęciu.
Wizerunek przysługuje tylko osobom fizycznym.
Jeżeli ktoś pozował i otrzymał za to wynagrodzenie, jest to równoważne z wyrażeniem zgody. Wyrażenie zgody musi dotyczyć konkretnej sytuacji, np. modelka pozuje tylko do kalendarza.

Prawo do wizerunku mogą naruszać także odesłania do zdjęć, np. linki do strony ze zdjęciami modelki.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justyna.S
nowy



Dołączył: 21 Paź 2009
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 21:56, 17 Maj 2010    Temat postu:

Czy orientuje sie ktos kiedy mamy miec zaliczenie z prawa reklamy??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sylv
stały bywalec



Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 22:36, 17 Maj 2010    Temat postu:

podobno na ostatnich zajęciach, które w Naszym przypadku wypadają 30 maja tylko ze dzień wcześniej też mamy zajęcia no i tu jest zonk bo albo ten materiał z soboty nie będzie Nas obowiązywał, albo przełożymy termin zalki...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justyna.S
nowy



Dołączył: 21 Paź 2009
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Wto 11:08, 18 Maj 2010    Temat postu:

No wlasnie bo ja w niedziele ide na Komunie i nie wiem za bardzo co robic:/ Dziekuje Sylv za informacje:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sylv
stały bywalec



Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Wto 12:01, 18 Maj 2010    Temat postu:

Justyna - no probs...gdyby jednak ktoś miał jakieś info na temat tego kolosa to proszę niech napisze Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gregor
wymiatacz



Dołączył: 01 Lis 2009
Posty: 302
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: student

PostWysłany: Wto 17:00, 18 Maj 2010    Temat postu:

Kolos jest na pewno na ostatnich zajeciach czyli 30tego, a co do materiału z soboty to słyszałem od kogoś z innej grupy, a mają podobną sytuację jak my to im podobno pani dr powiedziała, że będzie kolos bez tego co w sobotę

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sylv
stały bywalec



Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Wto 22:15, 18 Maj 2010    Temat postu:

Dzięki Gregor...ja mam zamiar przygotować się tylko z tych zajęć, które mieliśmy do tej pory.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dżola :D
nowy



Dołączył: 25 Lis 2009
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Sob 6:22, 22 Maj 2010    Temat postu:

a możecie tu wrzucic notatki z tych drugich zajec? bo jesli sie nie pogubiłam to jeszcze jakies były...kolos to test?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sylv
stały bywalec



Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 18:29, 24 Maj 2010    Temat postu:

No właśnie jaka forma będzie tego kolosa? Bo na moje oko to chyba testu z tego materiału to się nie da zrobić Smile hmm...może bardziej w formie opisówki...coś wymienić, napisać def.? Czy pani dr podawała którejś grupie zagadnienia do tej zalki albo jakieś info jak to będzie wyglądać? Jeżeli coś wiecie to piszcie...z góry thx!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
karolcia1312
stały bywalec



Dołączył: 20 Lis 2009
Posty: 120
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 18:58, 24 Maj 2010    Temat postu:

Ja jestem z grupy IV i kolosa mamy mieć w sobotę 29.05, zagadnień nam nie podawała, ale mówiła, że będzie w formie opisowej, np. co to jest wizerunek i takie tam Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sylv
stały bywalec



Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Pon 20:05, 24 Maj 2010    Temat postu:

Dzięki karolcia...to mnie oświeciłaś Smile bo nic nie miałam zanotowane o kolosie...zresztą to co mam w notatkach musi mi wystarczyć żeby zdaćSmile
Trzymam kciuki i powodzenia na zalce!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mario
stały bywalec



Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: student

PostWysłany: Śro 14:45, 26 Maj 2010    Temat postu:

no rzeczywiście trochę lipa z tym zaliczeniem bo ja prawie nic w notatkach nie mam Sad

jak ktoś ma coś więcej niż ja to bardzo bym prosił o wrzutkę

pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sylv
stały bywalec



Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Śro 20:52, 26 Maj 2010    Temat postu:

To zależy co Ty masz i i ile tego masz :p Ja też mam niewiele ale tyle chyba wystarczy na zalkę Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sylv
stały bywalec



Dołączył: 07 Lis 2009
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: studentka

PostWysłany: Śro 20:54, 26 Maj 2010    Temat postu:

Połączyłam swoje notatki z tymi z forum no i wyszło to:

Grupa VII
Ćwiczenia nr I
21.02.2010

I Dobra osobiste

Mogą być naruszone w reklamie. Także reklama może być źródłem naruszenia dobra. W reklamie najczęściej można posłużyć się:
- nazwiskiem,
- wizerunkiem.
Reklama może naruszać prawo do prywatności.

Dobra osobiste – to dobra szczególnie chronione ze względu na nazwy niezbywalne o charakterze niematerialnym, nie majątkowym, przynależne do każdej osoby ludzkiej, np. życie, zdrowie, nietykalność cielesna, prawo do czci, twórczość naukowa. Są związane z integralnością psychofizyczną człowieka.
Dobra osobiste - art. 23, 24 KC - katalog przykładowy

Art. 23. Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.

Art. 24. § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne. W razie dokonanego naruszenia może on także żądać, ażeby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności ażeby złożyła oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Na zasadach przewidzianych w kodeksie może on również żądać zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny.
§ 2. Jeżeli wskutek naruszenia dobra osobistego została wyrządzona szkoda majątkowa, poszkodowany może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.
§ 3. Przepisy powyższe nie uchybiają uprawnieniom przewidzianym w innych przepisach, w szczególności w prawie autorskim oraz w prawie wynalazczym.

Przesłanki powstania ochrony dóbr osobistych:
1. naruszenie lub zagrożenie,
2. bezprawność – działanie jest sprzeczne z każdym przepisem prawa w wina nie ma tutaj znaczenia.

Naruszenie - każda ingerencja osoby trzeciej w jakieś dobro.

Roszczenie ochronne powstaje dopiero w momencie naruszenia. Jeżeli chodzi o dobra osobiste przesłanką jest także zagrożenie.
Bezprawność - wina nie ma znaczenia.

Przesłanki wyłączające bezprawność:
- zgoda uprawnionego – wyłącza bezprawność a nie naruszenie, jest odwołalna, musi dotyczyć zawsze konkretnego naruszenia. Nie można wyrazić zgody in blanco. Zgoda musi być wyrażona na konkretne działanie, musi być skonkretyzowana.
- działanie na podstawie upoważnienia ustawowego na mocy orzeczenia sądowego,
- stan wyższej konieczności,
- obrona konieczna.
W tych wszystkich wypadkach dobro zostaje naruszone, nie ma bezprawności.

Skutki naruszenia:
-- naruszenie dobra majątkowego -> szkoda (uszczerbek, powstałe szkody, utracone korzyści) -> wartość przedmiotu przed i po szkodzie -> odszkodowanie, rekomopensata
-- naruszenie dobra osobistego -> krzywda -> zadośćuczynienie (co do zasady nie powinno być pieniężne, np. przeproszenie, sprostowanie, odwołanie, zapłata określonej sumy na cele charytatywne). Krzywdę trudno ustalić bo jest subiektywna, osobista.

Naruszenie zdrowia, np. złamanie ręki - powstaje krzywda (ból, cierpienie) oraz szkody (niemożność zarobkowania, koszty leczenia)

Komercjalizacja dóbr osobistych - zjawisko, które zachodzi w świecie rozrywki, polega na tym, że można zbyć dobra osobiste i dostać za to określoną kwotę pieniędzy, np. prawo do nazwiska, prawo do prywatności. Dobra te mają wartość i da się tą wartość obliczać, mogą być przedmiotem obrotu.


II Prawo do wizerunku

art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 r.
ust.1. Rozpowszechnienie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeśli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.
ust.2. określa wyjątki. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
- osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych,
- osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Osoba powszechnie znana to kategoria pojemna – to osoba, która lubi jak jej się robi zdjęcia chociaż nie pełni funkcji społecznej.

Wizerunek - plastyczne przedstawienie postaci w sposób rozpoznawalny, nie ogranicza się do twarzy. Nie jest tożsamy z fotografią lub portretem. Prawo do niego ma osoba, która jest na tym zdjęciu.
* prawo do portretu przysługuje malarzowi
* prawo do fotografii przysługuje fotografowi
* osoba fotografowana ma prawo do wizerunku

Treść książki zawsze jest chroniona prawem autorskim. W momencie zakupu książki nie nabywamy praw autorskich. Nabywamy prawo własności tej konkretnej książki (treść jest przedmiotem prawa cywilnego)

Maska artystyczna – to postać, w którą wciela się aktor i ma on prawo do wizerunku oraz prawo do ochrony maski artystycznej. Aktor musi być rozpoznawany. Nie przysługuje gdy charakteryzacja nie oddaje charakteru tej rozpoznawanej postaci.

Rozpowszechnianie wizerunku - publiczne udostępnianie, zawsze wymaga zgody osoby przedstawionej np. na zdjęciu.
Wizerunek przysługuje tylko osobom fizycznym.
Wyjątek: Jeżeli ktoś pozował i otrzymał za to wynagrodzenie, jest to równoważne z wyrażeniem zgody. Wyrażenie zgody musi dotyczyć konkretnej sytuacji, np. modelka pozuje tylko do kalendarza.

Prawo do wizerunku mogą naruszać także odesłania do zdjęć Internecie, np. linki do strony ze zdjęciami modelki.




Ćwiczenia II
07.03.2010

Reklama zawsze będzie wyprzedzała ustawę i działania ustawodawcy.

Reklama nie może wprowadzać w błąd!
Reklama nie jest zjawiskiem prawnym. Jest to technika marketingowa. Jest ambiwalentna prawnie.

Regulacje prawne dotyczące reklamy. Inna będzie regulacja dotycząca reklamy tv, inna odnośnie reklamy na bilboardzie.
Wyróżniamy reklamy:
- gospodarcze,
- polityczne,
- społeczne.
Ograniczenia dotyczą reklam alkoholu, wyrobów tytoniowych, gier hazardowych, leków na receptę.

Rozróżnienie reklam ze względu na podmiot, do którego ma dotrzeć:
- profesjonaliści,
- konsumencka,
- skierowana do dzieci.

I Akty prawne (ogólne):
1. Kodeks cywilny - naczelny akt prawny, nie posługuje się def. reklamy
2. Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 2002r
3. Ustawa o ochronie danych osobowych,
4. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1993r.
5. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z 23.08.2007r.
6. Ustawa o ochronie konkurencji i konkurentów z 2007r. (szczególna)

Inne akty prawne, które nie mają zastosowania wprost:
* Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994r zajmuję się aspektami majątkowymi ale nie materialnymi
* Ustawa prawo własności przemysłowej z 2000r regulują tematykę znaków towarowych i patentów

1. Reklama w mediach:
* Prawo prasowe z 1984r.
* Ustawa o radiofonii i telewizji z 1993r.
* Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną z 2002r.

2. Kolejna grupa dotyczy reklam zewnętrznych:
* Prawo budowlane
* Ustawa o ochronie zabytków
* Ustawa o ochronie przyrody
* Ustawa o drogach publicznych

3. Ustawy szczegółowe: wprowadzają ograniczenia lub wyłączenia reklamy niektórych towarów i usług
* Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia - reklama obejmuje oznaczenia i etykiety na żywności,
* Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
* Ustawa o wyrobie napojów spirytusowych
* Ustawa o wyrobach tytoniowych
* Ustawa prawo farmaceutyczne - wolno reklamować tylko leki nie receptowane, inne leki można reklamować z pewnymi ograniczeniami, wskazaniami
* Ustawa o kosmetykach - ograniczenia dotyczą głównie opakowań kosmetyków
* Ustawa o substancjach i preparatach chemicznych

4. Reklama dot. usług:
* Prawo bankowe - dotyczy użycia słowa "bank"
* Ustawa o działalności ubezpieczeniowej
* Ustawa o pośrednictwie ubezpieczeniowym
* Ustawa o usługach turystycznych - odpowiedzialność organizatora wycieczek za treść reklamy

5. Wykonywanie wolnego zawodu:
* Ustawa o adwokaturze
* Ustawa o radcach prawnych
* Ustawa o zawodzie lekarza i lekarza weterynarii
* Ustawa o notariacie
Dla każdej tej grupy zawodowej istnieją kodeksy etyki ale wciąż nie mogą się reklamować natomiast mają możliwość podania info.
Kodeksy etyki reklamy nie powodują powstania żadnych sankcji prawnych (ew. sankcje dyscyplinarne) więc nie można nikogo pozwać do sądu z nieprzestrzeganie kodeksu.

II Reklama ma na celu doprowadzenie do zawarcia umowy.

1. Formy zawierania umów:
- oferta - powstaje stan związanie
- negocjacje – nie powstaje stan związania
- przetarg.

Oferta:
--> istotna treść, przedmiot, cena
--> wyraża stanowczą wolę zawarcia umowy

Do zawarcia umowy w trybie oferty dochodzi w momencie przyjęcia oferty. Sprzedawca jest związany ofertą.
Terminy obowiązywania oferty:
- termin nie jest określony - stan związania trwa tak długo ile jest potrzeba żeby oferta doszła do drugiej osoby i zdążyła się z nią zapoznać. Na ofertę nie trzeba odpowiadać.
- do wyczerpania zapasów
- w okresie promocji


Negocjacje - umowa dojdzie do skutku kiedy strony osiągną porozumienie co do wszystkich postanowień objętych negocjacjami (przedmiot, cena, kolor, transport, itp.). Minimum zaoferowane przez sprzedawcę nie jest wiążące.

art. 71 KC § 1. Ogłoszenia, cenniki i reklamy w przypadku wątpliwości należy traktować jak zaproszenie do negocjacji a nie jak ofertę - przepis interpretacyjny
Art. 72 KC § 1. Jeżeli strony prowadzą negocjacje w celu zawarcia oznaczonej umowy, umowa zostaje zawarta, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich jej postanowień, które były przedmiotem negocjacji.
§ 2. Strona, która rozpoczęła lub prowadziła negocjacje z naruszeniem dobrych obyczajów, w szczególności bez zamiaru zawarcia umowy, jest obowiązana do naprawienia szkody, jaką druga strona poniosła przez to, że liczyła na zawarcie umowy.

Art. 543. Wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.

III Odpowiedzialność reklamodawcy za treść reklamy

Można dochodzić strat materialnych i niematerialnych.
Wartość - cena zakupu + ewentualne utracone korzyści. Utracone korzyści - liczymy na coś, a tego nie uzyskujemy.
Konkretne dane w reklamie rodzą roszczenie odszkodowawcze, np. dzięki tuszowi zwiększy się objętość rzęs o 400 %.

Wzorzec konsumenta został określony w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
art. 2.8 Przeciętny konsument jest dobrze poinformowany, ostrożny, uważny.

art. 221 KC Za konsumenta uważa się osobę fizyczna dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarcza lub zawodową.

Producent ponosi odpowiedzialność kiedy:
- informacje są nieprawdziwe,
- dane są weryfikowane, można je sprawdzić,
- punktem odniesienia jest przeciętny konsument.
Istotne znaczenie ma ustawa o sprzedaży konsumenckiej.

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za treść reklam ogólnie dostępnych. Sprzedawca może się zwolnić od odpowiedzialności, jeśli uprzedzi konsumenta, że produkt jest faktycznie niezgodny z treścią reklamy.

W przypadku zawarcia umowy pod wpływem reklamy możemy skorzystać z rękojmi - wtedy gdy towar nie spełnia warunków z reklamy możemy żądać zwrotu pieniędzy lub możemy powołać się na błąd (gdybym wiedział to bym nie kupił)

- ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1993 reguluje stosunki między przedsiębiorcami (ustawa ta jest ostatnią deską ratunku i może być stosowana gdy interesy konsumentów są naruszane a nie ma żadnej innej podstawy prawnej)
- ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z 2007 reguluje stosunki między przedsiębiorcami a konsumentami

Umowy know how – dotyczą informacji poufnych, przedmiotem jest powierzenie informacji dot. metod i sposobów działania komuś, ale nie objętych prawem wyłącznym.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Art. 1 mówi o tym co ustawa reguluje
Ustawa reguluje zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej, w szczególności produkcji przemysłowej i rolnej, budownictwie, handlu i usługach - w interesie publicznym, przedsiębiorców oraz klientów.

Art. 3 klauzula generalna
1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Art.16.1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;
3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
6) (skreślony).

Reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi występuje w postaci nieuczciwej reklamy:
- reklama nieprawdziwa – kłamie, podaje nieprawdziwe info
- reklama niepełna – nie podaje wszystkich info, zataja ważne info z punktu widzenia klienta, uwypuklają cechy charakterystyczne dla towaru
- reklama wprowadzające w błąd – należy wykazać związek przyczynowy
- reklama naśladownicza – w swoich elementach nawiązuje do elementów innego producenta.

Ciężar dowodu – spoczywa na tym, kto chce coś osiągnąć czyli konsument ale w niektórych przypadkach ustawodawca na podstawie upoważnienia ustawowego przerzuca ciężar dowodu czyli na przedsiębiorcę., który musi wykazać że nie było związku przyczynowego.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.adm2009.fora.pl Strona Główna -> Specjalność gospodarcza / I ROK / Prawo reklamy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Programosy.
Regulamin